Despre marketing vizual și semnificația culorilor în publicitate
Fiecare afacere are culoarea sa. Cu alte cuvinte, nu orice culoare se potrivește cu orice tip de business. Pe lângă calitatea de a se plia perfect cu brandul pe care îl reprezintă, o culoare trebuie să transmită perfect mesajul acestuia și să îl diferențieze clar de cel al competitorilor din piață.
Este cunoscut faptul că un logo de brand bun combină cusucces forme, culori și simboluri. Și totuși, culoarea este cea care duce mesajul la nivel emoțional. Brandurile de top se identifică cu o culoare specifică – ne gândim, bineînțeles, la roșul Coca-Cola, portocaliul de la Orange sau albastrul Facebook. Culoarea are puterea de a crește recunoașterea brandului cu până la 80%.
Semnificația culorilor în publicitate
Ne conectăm în mod inconștient cu un brand prin intermediul culorilor și al detaliilor vizuale. Specialiștii spun că pentru 85% dintre consumatori culoarea reprezintă principalul criteriu în decizia de cumpărare. Mai mult, culoarea reclamei contează în proporție de 60% în acceptarea sau respingerea ei de către public.
Studiile arată că albastru este culoarea aleasă cel mai frecvent ca favorită atât de femei cât și de bărbați. Albastrul denotă siguranță și încredere.
O culoare plină de energie și provocare este și roșul. El denotă pasiune, agresivitate, și este numai bun de folosit în publicitate deoarece este asociat cu ideea de „urgență”, de „must have”.
Galben se poate traduce prin optimism, căldură, creativitate, tocmai de aceea este ideal de folosit în campaniile dedicate tinerilor. Și verdele este asociat cu ideea de tinerețe, dar și de fericire, căldură, energie, calm.
Din aceeași paletă de emoții transmise face parte și rozul – se traduce prin energie, tinerețe, amuzament.Este poate cea mai feminină culoare, ideală pentru promovarea brandurilor care se adresează reprezentantelor sexului frumos. Și tot aici putem include și violetul– care aduce, în plus față de roz, sofisticare și sensibilitate.
O culoare controversată în publicitate este portocaliul – considerat „agresiv”, în sensul de „call to action”, dar și amuzant, vital, care denotă abundență. Cu toate astea, studiile de specialitate au arătat că 30% dintre consumatori asociază portocaliul cu produse ieftine sau inferioare.
Am lăsat la final cele două nuanțe opuse, care aduc, într-un mod total diferit, eleganță și simplitate mesajului publicitar pe care îl însoțesc: clasicul și puternicul negru, care transmite ideea de opulență și lux, și albul simplu, curat și pur.
Cea mai urâtă culoare din lume
Pantone 448C https://www.pantone.com/color-finder/448-C a fost desemnată, în urmă cu câțiva ani, cea mai urâtă culoare din lume. Cunoscută în lumea designer-ilor ca „opaque couché”, nuanța este deseori asociată cu apele reziduale, moarte, smoală, mizerie.
Alții spun că este, de fapt, o culoare frumoasă,asemănătoare nuanțelor pământii, un amestec de verde și maro, care va arăta absolut uimitor în mixtura de marketing vizual al unei firme dacă va fi asociată cu culorile potrivite.
Interesant este că această culoare a fost aleasă de mai multe țări, la momentul respectiv, pentru brand-uirea pachetelor de țigări, cu scopul de a descuraja fumatul.